dailyvideo

Port lotniczy dla Kielc

Adam Fularz, 2007

W kilku słowach, istnieją dwie alternatywy:
-budowa nowego portu lotn. od podstaw (koszt od ok. 250 do 600 mln PLN)
-dostosowanie lotniska wojskowego Sadków pod Radomiem do roli regionalnego portu lotniczego oraz wprowadzenie w relacji Port Lotniczy Sadków- Kielce szybkiego połączenia kolejowego, tzw. airport linku, z czasem przejazdu 35- 40 minut.

Przy dokonywaniu transport investment appraisal, czyli oszacowaniu różnych wariantów danej inwestycji transportowej, najlepszy stosunek kosztów do efektów daje nie budowa nowego portu lotniczego od podstaw kosztem kilkuset mln PLN, ale właśnie lepsze wykorzystanie już dostępnej infrastruktury: istniejącego lotniska, istniejącej linii kolejowej oraz bocznicy do portu.

W wielu krajach obowiązkowym elementem procesu decyzyjnego jest właśnie proces oszacowania inwestycji. Uwzględniane w takich analizach są nawet koszty czasu straconego przez pasażerów czasie dojazdu na lotnisko. Bez zbytnich obliczeń można stwierdzić że w takiej analizie wygrałaby opcja druga jako tańsza dla podatników.

Koszt dostosowania portu w Radomiu-Sadkowie do przyjmowania lotów tanich linii to szacunkowo ok. 25- 80 mln PLN (ILS, nowy terminal etc). Port ma być gotowy wg słów przedstawicieli samorządu Radomia do końca 2010r. Do tego dochodzi koszt zakupu taboru w celu wprowadzenia airport linku- jednej sztuki taboru z wychylnym pudłem (koszt ok. 12 mln PLN). Tabor taki umożliwia pokonywanie zakrętów z pełną prędkością bez konieczności kosztowej przebudowy tras. Przy maksymalnym wykorzystaniu możliwości technicznych taboru czas dojazdu do portu wyniósłby 35 minut. Przy zastosowaniu zwykłego taboru- ok. 45- 50 minut.

Dodatkowo kosztem kilku mln do kilkunastu mln PLN można stworzyć port dla samolotów klasy STOL w podkieleckim Masłowie przedłużając pas startowy o ok. 400 metrów. Wówczas możliwe będzie wprowadzenie krajowych lotów pasażerskich do Kielc np. przez LOT który wykorzystuje 18-miejscowe samoloty JetStream. Porty typu STOL potrafią stworzyć silną ofertę połączeń w oparciu o ten model biznesowy, poniżej oferta lotów portu London City:

Port lotniczy Londyn City- kierunki i linie lotnicze

Airlines Destinations
Air France operated by CityJet Amsterdam, Antwerp, Dublin, Dundee, Edinburgh, Eindhoven, Florence, Luxembourg, Nantes, Paris-Orly, Pau, Rotterdam
Seasonal: Avignon, Brest, Brive, Deauville, Toulon
Air France operated by Suckling Airways for CityJet Dublin, Dundee, Edinburgh
Alitalia operated by Alitalia CityLiner Milan-Linate[16]
Blue Islands Jersey
British Airways New York-JFK
British Airways operated by BA CityFlyer Aberdeen [begins 24 September 2012] [17], Amsterdam, Barcelona, Edinburgh, Frankfurt, Glasgow-International, Ibiza,
Madrid, Málaga, Palma de Mallorca, Stockholm-Arlanda, Venice-Marco Polo [begins 17 September 2012], Zurich
Seasonal: Angers, Chambéry, Faro, Geneva, Minorca, Nice, Quimper
British Airways operated by Eastern Airways for BA CityFlyer Isle of Man
British Airways operated by Sun Air of Scandinavia Billund
Lufthansa Regional operated by Augsburg Airways Munich [ends 28 October 2012]
Lufthansa Regional operated by Lufthansa CityLine Frankfurt
Luxair Luxembourg
Sky Work Airlines Berne
Swiss International Air Lines operated by Swiss European Air Lines Basel/Mulhouse, Geneva, Zurich

Statistics

Najbardziej obłożone trasy z portu London City Airport (2011)
Rank Airport Passengers handled  % Change 2010 / 11
1 Switzerland Zurich 418,916 increase 3.7
2 Netherlands Amsterdam 384,235 increase 4.6
3 United Kingdom Edinburgh 344,868 increase 3.0
4 Switzerland Geneva 192,421 decrease 1.3
5 Germany Frankfurt 188,323 increase 1.3
6 Republic of Ireland Dublin 170,806 decrease 11.6
7 Luxembourg Luxembourg 157,382 increase 6.5
8 United Kingdom Glasgow-International 149,434 increase 34.6
9 Netherlands Rotterdam 123,696 increase 7.3
10 France Paris-Orly 95,743 increase 0.2
11 Belgium Antwerp 79,134 increase 6.4
12 Spain Madrid 66,159 increase 21.8
13 Sweden Stockholm-Arlanda 51,914 nm
14 Denmark Copenhagen 50,082 increase 69.8
15 Germany Munich 49,579 increase 3.8
16 Italy Milan-Linate 48,776 increase 16.7
17 Isle of Man Isle of Man 46,010 decrease 11.9
18 France Nantes 36,860 increase 5.1
19 Spain Barcelona 35,671 increase 12.9
20 France Nice 35,024 increase 15.5
21 United Kingdom Dundee 31,632 decrease 21.9
22 Italy Florence 30,705 increase 3681.4
23 Netherlands Eindhoven 26,702 decrease 0.9
24 United States New York-JFK 21,622 increase 11.9
25 Spain Ibiza 21,548 increase 95.4
26 France Basel/Mulhouse 17,106 decrease 75.7
27 Spain Palma de Mallorca 16,802 increase 29.9
28 Switzerland Berne 16,115 nm
29 Jersey Jersey 15,923 increase 57.3
30 Spain Málaga 15,339 nm
Source: UK Civil Aviation Authority[18]

Tylko w przypadku lotów krajowych, na krótkich dystansach, istotne jest usytuowanie portu. W przypadku lotów międzynarodowych lokalizacja portu w regionie nie jest już tak istotna. Dlatego, jeśli Kielce chcą mieć port lotniczy, to STOL-port dla niewielkich samolotów pasażerskich będzie wyjściem najtańszym dla podatników. Jeśli miastu zależy na prestiżu płynącym z faktu posiadania dużego portu międzynarodowego, to mogłyby się porozumieć z władzami Radomia by port w Sadkowie nosił nazwę handlową „Radom/ Kielce”.


Opr. Airport link do portu Radom-Sadków, możliwy osiągalny czas przejazdu to 35- 40 minut.

Posted by Adam Phoo on 03:35. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Port lotniczy dla Kielc

Leave comment

Ostatnie doniesienia

Ostatnie komentarze

Galeria zdjęć

Archiwum bloga