dailyvideo

W sprawie planowanej likwidacji lotniska w Legnicy

Do władz Legnicy,


Szanowny Panie Prezydencie,

chciałbym przekazać kilka uwag w sprawie lotniska.
Primo- patrzy Pan na lotnisko przez pryzmat Legnicy, zamiast patrzeć przez pryzmat półmilionowego Zagłębia. W skali 0,5 milionowej konurbacji popyt na lotnisko jest. Co dotego ja nie mam najmniejszych wątpliwości, dziwię się że ktoś w ogóle je ma.

Secundo- zgadza się, droga startowa jest krótka -1600 metrów. Aby lotnisko mogło obsługiwać tanie linie, co przy popycie całego Zagłębia miałoby sens, droga startowa musiałaby mieć 2100 metrów minimum. A więc trzebaby wsadzić tory kolejowe w tunel i zabrać pod pas startowy nieco terenu po drugiej stronie torów.

Ale nawet z pasem startowym 1600 metrów lotnisko ma sens jako port biznesowy, dla okolicznych firm. Dla KGHM choćby. Tak jak Zielona Góra, lokalne samorządy mogłyby dofinansować stałą linię lotniczą do Warszawy realizowaną 18-miejscowymi JetStreamami, które bez problemu wystartują z lotniska takiego jak legnickie. Państwo mają port kategorii City- Airport, taki STOL-port, dla samolotów mniejszych.Oto jak wykorzystywany jest podobny STOL- Port w Londynie:

Port lotniczy Londyn City- kierunki i linie lotnicze

Airlines Destinations
Air France operated by CityJet Amsterdam, Antwerp, Dublin, Dundee, Edinburgh, Eindhoven, Florence, Luxembourg, Nantes, Paris-Orly, Pau, Rotterdam
Seasonal: Avignon, Brest, Brive, Deauville, Toulon
Air France operated by Suckling Airways for CityJet Dublin, Dundee, Edinburgh
Alitalia operated by Alitalia CityLiner Milan-Linate[16]
Blue Islands Jersey
British Airways New York-JFK
British Airways operated by BA CityFlyer Aberdeen [begins 24 September 2012] [17], Amsterdam, Barcelona, Edinburgh, Frankfurt, Glasgow-International, Ibiza,
Madrid, Málaga, Palma de Mallorca, Stockholm-Arlanda, Venice-Marco Polo [begins 17 September 2012], Zurich
Seasonal: Angers, Chambéry, Faro, Geneva, Minorca, Nice, Quimper
British Airways operated by Eastern Airways for BA CityFlyer Isle of Man
British Airways operated by Sun Air of Scandinavia Billund
Lufthansa Regional operated by Augsburg Airways Munich [ends 28 October 2012]
Lufthansa Regional operated by Lufthansa CityLine Frankfurt
Luxair Luxembourg
Sky Work Airlines Berne
Swiss International Air Lines operated by Swiss European Air Lines Basel/Mulhouse, Geneva, Zurich

Statistics

Najbardziej obłożone trasy z portu London City Airport (2011)
Rank Airport Passengers handled  % Change 2010 / 11
1 Switzerland Zurich 418,916 increase 3.7
2 Netherlands Amsterdam 384,235 increase 4.6
3 United Kingdom Edinburgh 344,868 increase 3.0
4 Switzerland Geneva 192,421 decrease 1.3
5 Germany Frankfurt 188,323 increase 1.3
6 Republic of Ireland Dublin 170,806 decrease 11.6
7 Luxembourg Luxembourg 157,382 increase 6.5
8 United Kingdom Glasgow-International 149,434 increase 34.6
9 Netherlands Rotterdam 123,696 increase 7.3
10 France Paris-Orly 95,743 increase 0.2
11 Belgium Antwerp 79,134 increase 6.4
12 Spain Madrid 66,159 increase 21.8
13 Sweden Stockholm-Arlanda 51,914 nm
14 Denmark Copenhagen 50,082 increase 69.8
15 Germany Munich 49,579 increase 3.8
16 Italy Milan-Linate 48,776 increase 16.7
17 Isle of Man Isle of Man 46,010 decrease 11.9
18 France Nantes 36,860 increase 5.1
19 Spain Barcelona 35,671 increase 12.9
20 France Nice 35,024 increase 15.5
21 United Kingdom Dundee 31,632 decrease 21.9
22 Italy Florence 30,705 increase 3681.4
23 Netherlands Eindhoven 26,702 decrease 0.9
24 United States New York-JFK 21,622 increase 11.9
25 Spain Ibiza 21,548 increase 95.4
26 France Basel/Mulhouse 17,106 decrease 75.7
27 Spain Palma de Mallorca 16,802 increase 29.9
28 Switzerland Berne 16,115 nm
29 Jersey Jersey 15,923 increase 57.3
30 Spain Málaga 15,339 nm
Source: UK Civil Aviation Authority[18]

Tertio- czemu Państwo nie ogłoszą publicznie że szukają Państwo inwestora dla portu w półmilionowej konurbacji Zagłębia? Przecież to się opłaca. Czytałem o Państwa ekspertyzie, zamówić można wszystko, także ekspertyzę dowodzącą że port w półmilionowej konurbacji się nie utrzyma. Podważam słuszność jej konkluzji. Wg mnie port ma sens, i nie będzie przynosił strat jeśli będzie miał dłuższy pas startowy. Niech Państwo ogłoszą publicznie że szukają Państwo inwestora i sprzedadzą port lub udziały w nim. Nie powinno być problemu ze znalezieniem zainteresowanych. Dopiero oni ocenią czy są szanse na rozwój portu w tym miejscu.

W ogóle nie wiem jak Państwo liczą, port lotniczy jaki Państwo mają, z tym krótkim pasem, jest wart 100-120 mln PLN. Dziwi mnie że chcą Państwo to zaorać nie próbując nawet czegoś z tym zrobić.

Z wyrazami szacunku,

Adam Fularz, ekonomista transportu
Z opracowania niezależnych ekspertów czarno na białym wynika, że
reaktywacja portu lotniczego przyniesie inwestorowi same straty. Jeśli teren
zostanie przeznaczony na strefę przemysłową, wpływy do miejskiej kasy mogą
wynieść minimum 10,5 mln zł rocznie.

Studium wykonalności o zagospodarowaniu legnickiego lotniska opracowali eksperci konsorcjum PM Group Polska. Kosztowało to miasto prawie 150 tys. zł. Dzisiaj radni być może zadecydują o przyszłości blisko dwustu hektarów wolnej powierzchni.To już nie pierwszy raz, gdy przyszłość betonowej płyty wraca na tapetę. W mieście ścierają się dwie opcje zagospodarowania olbrzymiego terenu po byłym sowieckim porcie lotniczym. Radni LiD popierający prezydenta Legnicy forsują koncepcję przeznaczenia całego terenu pod działalność przemysłową. Prezydent miasta, Tadeusz Krzakowski do znudzenia podaje wiele argumentów przeciw wskrzeszeniu legnickiego lotniska, za którą są niektórzy radni opozycyjni wobec prezydenckiego obozu.


Najważniejszym argumentem "przeciw" są potężne koszty, jakie
musiałby wyłożyć zainteresowany reaktywacją lotniska inwestor. Bo prezydent
Legnicy publicznie oświadczył, że miasto nie dołoży złotówki do budowy portu. A
pieniędzy na wskrzeszenie lotniska potrzeba sporo. Według ekspertów - blisko 170
mln zł. Prezydent Krzakowski wychodzi więc z założenia, że najlepszym
rozwiązaniem dla mieszkańców jest przeznaczenie całego terenu pod działalność
przemysłową.

Prezydenckie argumenty potwierdziły się w studium
wykonalności.Autorzy opracowania analizowali dwa warianty inwestycyjne:
zagospodarowanie terenu lotniska na cele lotnicze i alternatywne
zagospodarowanie terenu lotniska na cele przemysłowe. Konkluzja jest taka, że
nawet gdyby lotnisko działało na pełnych obrotach, przy maksymalnym
wykorzystywaniu lotów pasażerskich, i tak przynosiłoby straty rzędu miliona
złotych rocznie.

Jeśliby natomiast teren przeznaczyć pod działalność przemysłową,
miasto zapewni inwestorom uzbrojenie wszystkich działek, a w zamian może
spodziewać się wpływów z podatków 10,5 mln zł rocznie i to w pesymistycznej
wersji.- Chcę powiedzieć jasno. Nigdy nie byłem i nie jestem przeciwko budowie
portu lotniczego w Legnicy. Jeśli nawet dziś pojawi się zainteresowany inwestor
i powie, że buduje lotnisko, proszę bardzo. Ale miasto nie dołoży do tego żadnej
złotówki - oświadczył prezydent Legnicy, Tadeusz Krzakowski.

Dlatego prezydent woli, by cały teren był rozsądnie wykorzystany, a rozsądek każe przeznaczyć ten teren pod działalność przemysłową. Problem w tym, że wariant ten może dziś przepaść z kretesem. Nie wydaje się, by koalicyjni radni, którzy mają w radzie większość poparli prezydenta miasta. Chyba, że zdarzy się cud? Bo dziś Polacy
tylko na cuda czekają, może pierwsi dostąpią ich legniczanie?

Źródło:
Legnica24.net, http://www.legnica.wfp.pl, 2008-02-25

Posted by Adam Phoo on 04:13. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for W sprawie planowanej likwidacji lotniska w Legnicy

Leave comment

Ostatnie doniesienia

Ostatnie komentarze

Galeria zdjęć

Archiwum bloga