dailyvideo

W sprawie portu lotniczego w Krajnej- Arłamowie k. Przemyśla

List do samorządów



Szanowni Państwo,

Jest dla mnie niewiarygodne, ze mając na swoim terenie dawne rządowe lotnisko o wymiarach 1193 x 35 metrów pozwalajacych przyjmować regularny ruch samolotów pasażerskich, nie starają się Państwo walczyć o ożywienie tego lotniska. Jestem tym zaskoczony, ponieważ ten region jest tak odległy od reszty kraju, że gdybym to ja zarządzał infrastrukturą transportową tego regionu, uruchomienie nieczynnego dziś lotniska byłoby absolutnym priorytetem w rozwoju regionu.

Lotnisko w Krajnej, od wielu lat nieużywane, nosiłoby nazwę Bieszczady- Przemyśl i osbługiwałoby regulane loty krajowe małymi samolotami (na przykład 18-miejscowe Jet Streamy, które teraz obsługują połączenia LOT-u do Bydgoszczy, lub samoloty typu ATR). Uważam że to lotnisko zdecydowanie ma szanse na rynku krajowym, i jest na nie popyt, zwłaszcza ze najbliższy port odległy jest o 130 km, i ma on częste połączenia z Warszawą. W mojej opinii ten port jest priorytetem w ożywieniu turystyki w Bieszczadach. Podróż koleją skądkolwiek w Europie do Państwa regionu w celach turystycznych jest bardzo długa, a samolot pozwala na skrócenie tego dystansu do minimum.

W Zielonej Górze dzięki wysiłkowi lokalnych władz udaje się powoli ożywić tamtejsze lotnisko położone 34 km od centrum miasta i od 28 listopada 2005 planowe są loty do Warszawy (przewoźnik: Jet Air, następnie Sprint Air). W Krajnej tutejsze lotnisko, położone w tym samym dystansie względem Przemyśla, na początku lotnisko mogłoby uzyskać status lądowiska, a dopiero potem starać się o przekształcenie w normalny port lotniczy. Powinna także zostać powołana spółka zarządzająca przyszłym portem.

Stawiam też wniosek o zmianę nazwy handlowej. Proponowana nowa nazwa to „Port Lotniczy Bieszczady- Przemyśl”, tak by była ona atrakcyjna dla turystów chcących odwiedzić Bieszczady. Przemyśl, leżący zaledwie ok. 40- 50 minut czasu podróży samochodem od portu, winien być połączony dobrej jakości transportem zbiorowym (autobus lub minibus z czasem przejazdu poniżej 50 minut) z portem lotniczym, jeśli pojawi się jakiś przewoźnik chętny uruchomić loty, lub władze województwa zdecydują się wzorem władz woj. Lubuskiego pozyskać linie lotnicze LOT celem wznowienia regularnego ruchu na lotnisku. Wzorem Zielonej Góry, uruchomić by można połączenie krajowe niewielkimi samolotami mieszczącymi się na tym pasie (w Zielonej Górze pozyskano przewoźnika Jet Air, który wykorzystywał małe, 18-miejscowe samoloty, obecnie na trasie kursuje Sprint Air wykorzystując większe, pojemniejsze maszyny ATR).

Powinna także zostać powołana spółka zarządzająca przyszłym portem- to bez wątpienia pierwszy krok. Port lotniczy daje dla regionu sporo korzyści- szczegóły znajdą Państwo w załączeniu. Ponadto niewielkie kilkunastomiejscowe samoloty, jakie teraz wprowadza do użytku wielu przewoźników lotniczych, sprawia że wprowadzenie takich połączeń do Bieszczad i Przemyśla jest realne.

Nowy Port Lotniczy Bieszczady/ Przemyśl, ze względu na swój krótki pas startowy, należałby do kategorii lotnisk miejskich (tzw. City Airport) lub małych regionalnych, która pojawiła się na świecie ok. 10 lat temu. Lotnisko to przyjmowałby loty krajowe wykonywane niewielkimi samolotami (z ATR-ami włącznie) oraz niektóre loty międzynarodowe wykonywane mniejszymi maszynami i zorientowane byłoby pod obsługę ruchu regionalnego i turystycznego. Uważam, że powstanie tego typu portu lotniczego jest kluczowe dla dalszego rozwoju Bieszczad jako regionu i Przemyśla jako miasta o rosnącym znaczeniu gospodarczym.

O kategorii miejskich i regionalnych portów lotniczych możnaby sporo napisać. Jak podają dane spółki ‘Port Lotniczy Łódź Lublinek’, te położone blisko lub wręcz w centrum miast porty przeżywają w tej chwili dynamiczny rozwój, tak jak lotnisko London City Airport -położone w centrum Londynu, posiadajace pas startowy o dł. 1508 metrów- o ok. 315 metrów dłuższy od Krajnej- obsługuje rocznie ok. 1,3 mln pasażerów. Koncepcji tej sprzyja rozwijająca się dynamicznie nowa generacja samolotów średniego zasięgu, zabierających na pokład do 70 pasażerów, operujących z krótkich pasów startowych i spełniających ostre kryteria przepisów, dotyczących ochrony środowiska. Są to samoloty kategorii STOL (short take off and landing): ATR42, rodzina samolotów BAe-146 i Avro RJ, BAe Jetstream 41, DHC-6 Twin Otter, DHC Dash 7, DHC Dash 8Q, Dorniery 228 i 328, Fokkery 50 i 70, Saaby 340 i 2000 oraz Shorts 360-300 i inne. Lotniska takie mają zdecydowanie regionalny charakter.

Port lotniczy Londyn City- kierunki i linie lotnicze

Airlines Destinations
Air France operated by CityJet Amsterdam, Antwerp, Dublin, Dundee, Edinburgh, Eindhoven, Florence, Luxembourg, Nantes, Paris-Orly, Pau, Rotterdam
Seasonal: Avignon, Brest, Brive, Deauville, Toulon
Air France operated by Suckling Airways for CityJet Dublin, Dundee, Edinburgh
Alitalia operated by Alitalia CityLiner Milan-Linate[16]
Blue Islands Jersey
British Airways New York-JFK
British Airways operated by BA CityFlyer Aberdeen [begins 24 September 2012] [17], Amsterdam, Barcelona, Edinburgh, Frankfurt, Glasgow-International, Ibiza,
Madrid, Málaga, Palma de Mallorca, Stockholm-Arlanda, Venice-Marco Polo [begins 17 September 2012], Zurich
Seasonal: Angers, Chambéry, Faro, Geneva, Minorca, Nice, Quimper
British Airways operated by Eastern Airways for BA CityFlyer Isle of Man
British Airways operated by Sun Air of Scandinavia Billund
Lufthansa Regional operated by Augsburg Airways Munich [ends 28 October 2012]
Lufthansa Regional operated by Lufthansa CityLine Frankfurt
Luxair Luxembourg
Sky Work Airlines Berne
Swiss International Air Lines operated by Swiss European Air Lines Basel/Mulhouse, Geneva, Zurich

Statistics

Najbardziej obłożone trasy z portu London City Airport (2011)
Rank Airport Passengers handled  % Change 2010 / 11
1 Switzerland Zurich 418,916 increase 3.7
2 Netherlands Amsterdam 384,235 increase 4.6
3 United Kingdom Edinburgh 344,868 increase 3.0
4 Switzerland Geneva 192,421 decrease 1.3
5 Germany Frankfurt 188,323 increase 1.3
6 Republic of Ireland Dublin 170,806 decrease 11.6
7 Luxembourg Luxembourg 157,382 increase 6.5
8 United Kingdom Glasgow-International 149,434 increase 34.6
9 Netherlands Rotterdam 123,696 increase 7.3
10 France Paris-Orly 95,743 increase 0.2
11 Belgium Antwerp 79,134 increase 6.4
12 Spain Madrid 66,159 increase 21.8
13 Sweden Stockholm-Arlanda 51,914 nm
14 Denmark Copenhagen 50,082 increase 69.8
15 Germany Munich 49,579 increase 3.8
16 Italy Milan-Linate 48,776 increase 16.7
17 Isle of Man Isle of Man 46,010 decrease 11.9
18 France Nantes 36,860 increase 5.1
19 Spain Barcelona 35,671 increase 12.9
20 France Nice 35,024 increase 15.5
21 United Kingdom Dundee 31,632 decrease 21.9
22 Italy Florence 30,705 increase 3681.4
23 Netherlands Eindhoven 26,702 decrease 0.9
24 United States New York-JFK 21,622 increase 11.9
25 Spain Ibiza 21,548 increase 95.4
26 France Basel/Mulhouse 17,106 decrease 75.7
27 Spain Palma de Mallorca 16,802 increase 29.9
28 Switzerland Berne 16,115 nm
29 Jersey Jersey 15,923 increase 57.3
30 Spain Málaga 15,339 nm
Source: UK Civil Aviation Authority[18]

Długość drogi startowej w Krajnej jest wystarczająca by mogły tutaj zawijać samoloty klasy STOL (krótkiego startu i lądowania)- czyli większość floty samolotów na trasach krajowych.

Obecnie polskie lotnictwo, po obaleniu duopoli na rynku poprzez jego otwarcie, gwałtownie się rozwija i będzie się rozwijać. Ruch na polskich lotniskach w pierwszym półroczu był o niemal 40 proc. większy niż przed rokiem, i przewinęło się przez nie jak dotychczas ponad 5 mln pasażerów! Jak na razie ruch lotniczy stale rośnie i możliwe że za przy dobrej ofercie pojawi się popyt na regionalne przeloty lotnicze także w tym regionie. Uważam że ten region, tak trudno dostępy komunikacyjnie z reszty Europy, winien starać się rozwijać turystykę lotniczą i powinien ocalić od zapomnienia i zniszczenia swe porty lotnicze i wykorzystywać dostępną infrastrukturę. Państwa region mógłby mieć taki port niewielkim kosztem, i po prostu produktywnie wykorzystać tą infrastrukturę która ma w pobliżu.

Uważam że Bieszczady śmiało mogą starać się reaktywować swój port dla celów turystycznych, bowiem w strefie jego oddziaływania (promień 150 km wokół portu) znajdują się obszary cenne turystycznie oraz mieszka około 2-3 mln potencjalnych klientów. Wszystko to sprawia, że reaktywacja portu, głównie dla ruchu turystycznego i regionalnego, jest ekonomicznie możliwa. Posiada już on bowiem potrzebną podstawową i najdroższą infrastrukturę- pas startowy oraz drogi kołowania, które nie powinny się marnować zwłaszcza jeśli można je wykorzystać w celach turystycznych. Że takie coś jest możliwe w naszych warunkach nawet tylko w oparciu o ruch turystyczny, pokazuje przykład Wilamowa na Mazurach: http://www.lotniskoketrzyn.pl/ Mam nadzieję że podobne „Wilamowo” uda się stworzyć w Krajnej, i przyciągnie ono turystów- miłośników lotnictwa z Europy.


Mam nadzieję iż uważnie rozważą Państwo moją propozycję, wydaną z pozycji ekonomisty zajmującego się ekonomiką wykorzystania infrastruktury transportowej, i przystąpią Państwo do działań mających na celu szybkie ożywienie tego portu. Polski rynek lotniczy obecnie rośnie, był nawet krótko drugim najszybciej się rozwijającym rynkiem po Chinach, i rośnie popyt na przeloty, także w Bieszczady, dotychczas tak trudno dostępne. Mam nadzieję że będą Państwo walczyli o to by szybko tą niska dostępność poprawić.

Posted by Adam Phoo on 00:26. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for W sprawie portu lotniczego w Krajnej- Arłamowie k. Przemyśla

Leave comment

Ostatnie doniesienia

Ostatnie komentarze

Galeria zdjęć

Archiwum bloga