Już dekadę temu proponowałem wydzielenie regionslnych połączeń do osobnej spółki
Z listu do Lubuskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, rok 2003
W związku z ogłoszeniem przez centralę PKP S.A. zamiaru likwidacji Lubuskiego Zakładu Przewozów Regionalnych proponujemy, by został on przekształcony w nowe, wydzielone ze spółki PKP Przewozy Regionalne przedsiębiorstwo o nazwie „Kolej Odra” spółka z o.o.
(..) Uważamy, że decyzja o pozbawieniu województwa lubuskiego regionalnie zarządzanego podmiotu realizującego przewozy pasażerskie jest mocno chybiona. Jednocześnie uważamy, że jedyna możliwość dalszej egzystencji przewoźnika to przekształcenie go w spółkę regionalną, w tej samej formie organizacyjnej, co PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Spółka z o.o. z siedzibą w Gdyni oraz "PKP Warszawska Kolej Dojazdowa" Sp. z o.o. z siedzibą w Grodzisku Mazowieckim.
Nasz Instytutu może w terminie 60 dni przygotować analizę ekonomiczną spółki oraz koncepcję marketingową (jeśli będzie to konieczne- nawet bezpłatnie). Wiele zależy od Państwa decyzji. Jeśli Państwo, jako managerowie Zakładu oraz samorząd województwa wyrażą wolę i chęć dokonania takiej zmiany organizacyjnej, wówczas nie widzimy powodu, dla którego tego typu zmiana organizacyjna miałaby się nie powieść. Przypominamy, że po niemieckiej stronie graniczy na Odrze i Nysie funkcjonuje w tej chwili czterech operatorów regionalnych tylko w pasie przygranicznym. Większość z nich odnosi znaczne sukcesy, na przykład kolej UBB zwiększyła liczbę przewożonych pasażerów kilkakrotnie oraz buduje nową linię kolejową do Świnoujścia.
Zdajemy sobie sprawę, że przekształcenie w niezależną spółkę oznacza dużo większą odpowiedzialność. Jednak patrząc na doświadczenia spółek kolejowych pod drugiej stronie Odry, należy spodziewać się rozwoju przewozów pasażerskich. Ogromną szansę dla kolei ODRA widzimy w rozwoju połączeń regionalnych do Brandenburgii i obniżeniu dotychczas zaporowych cen biletów w transgranicznej komunikacji regionalnej. Wydzielenie spółki jest ogromną szansą, której według mnie nie powinni Państwo zmarnować. Pozostanie Zakładu w strukturach PKP raczej nie będzie dobrą decyzją, nawet jeśli decyzję uda się odroczyć. Oczekujemy na szybką odpowiedź od Państwa.
W związku z ogłoszeniem przez centralę PKP S.A. zamiaru likwidacji Lubuskiego Zakładu Przewozów Regionalnych proponujemy, by został on przekształcony w nowe, wydzielone ze spółki PKP Przewozy Regionalne przedsiębiorstwo o nazwie „Kolej Odra” spółka z o.o.
(..) Uważamy, że decyzja o pozbawieniu województwa lubuskiego regionalnie zarządzanego podmiotu realizującego przewozy pasażerskie jest mocno chybiona. Jednocześnie uważamy, że jedyna możliwość dalszej egzystencji przewoźnika to przekształcenie go w spółkę regionalną, w tej samej formie organizacyjnej, co PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Spółka z o.o. z siedzibą w Gdyni oraz "PKP Warszawska Kolej Dojazdowa" Sp. z o.o. z siedzibą w Grodzisku Mazowieckim.
Nasz Instytutu może w terminie 60 dni przygotować analizę ekonomiczną spółki oraz koncepcję marketingową (jeśli będzie to konieczne- nawet bezpłatnie). Wiele zależy od Państwa decyzji. Jeśli Państwo, jako managerowie Zakładu oraz samorząd województwa wyrażą wolę i chęć dokonania takiej zmiany organizacyjnej, wówczas nie widzimy powodu, dla którego tego typu zmiana organizacyjna miałaby się nie powieść. Przypominamy, że po niemieckiej stronie graniczy na Odrze i Nysie funkcjonuje w tej chwili czterech operatorów regionalnych tylko w pasie przygranicznym. Większość z nich odnosi znaczne sukcesy, na przykład kolej UBB zwiększyła liczbę przewożonych pasażerów kilkakrotnie oraz buduje nową linię kolejową do Świnoujścia.
Zdajemy sobie sprawę, że przekształcenie w niezależną spółkę oznacza dużo większą odpowiedzialność. Jednak patrząc na doświadczenia spółek kolejowych pod drugiej stronie Odry, należy spodziewać się rozwoju przewozów pasażerskich. Ogromną szansę dla kolei ODRA widzimy w rozwoju połączeń regionalnych do Brandenburgii i obniżeniu dotychczas zaporowych cen biletów w transgranicznej komunikacji regionalnej. Wydzielenie spółki jest ogromną szansą, której według mnie nie powinni Państwo zmarnować. Pozostanie Zakładu w strukturach PKP raczej nie będzie dobrą decyzją, nawet jeśli decyzję uda się odroczyć. Oczekujemy na szybką odpowiedź od Państwa.

